Art Consulting a marketing výtvarného umění
V roce 1990 zakládá Jiří Rybář vlastní společnost Art Consulting, později 1. Art Consulting. Již v roce 1997 uspořádala v porevoluční ČR první aukci obrazů a plastik po vzoru západních společností, která se setkala s velkým úspěchem. Od té doby realizovala desítky aukcí s nabídkou tisíců aukčních položek – obrazů a výtvarných děl za několik miliard Kč. Ve slavném Topičově salonu na Národní třídě právě probíhá předaukční výstava, která bude zakončena 7. prosince 2025 vlastní živou aukcí, která nabízí 140 uměleckých děl ze sbírek Vladimíra Železného.
Detailnější informace nejen k této významné akci nám poskytl Jiří Rybář, jednatel společnosti.
V současné době je možné zaznamenat, že trh s uměním se v naší republice utěšeně rozvíjí. Málokdy se ale podaří získat souhrnnou informaci o celém trhu s výtvarným umění. Mohl byste se prosím o takovou charakteristiku pokusit, aby si marketéři mohli udělat celkovou představu?
Ano, trh s uměním v České republice si nevede vůbec špatně. Například minulý rok byl s ohledem na výsledky sálových aukcí, které pořádají tuzemské aukční síně, velmi úspěšný. Oproti tomu světový trh s uměním už druhý rok za sebou padá, což má samozřejmě různé příčiny. Je však třeba brát v potaz, že český aukční trh je relativně malý, a tak jeden či více vysokých prodejů nějakého raritního díla či od významného domácího autora, může zásadně ovlivnit roční obrat. Globální trh je mnohem větší a méně citlivý na takovéto transakce.
Jaké postavení zaujímá na tomto trhu právě Vaše společnost? Specializujete se na nějakou oblast – autory, techniku, tematiku apod.?
Naše společnost 1. Art Consulting funguje na trhu již od roku 1990. Od začátku jsme vystavovali a prodávali díla, která patřila ke klasickému umění. Prozřetelně jsme však oslovovali i známé současné autory, kteří do té doby prodávali svá díla především ze svých ateliérů. S jistotou lze říci, že patříme ke nejznámějším českým aukčním síním na tuzemském trhu s uměním. Zaměřujeme se převážně na české výtvarné umění s důrazem na moderní poválečné období. Prodáváme nejen obrazy, kresby, ale i grafiky či sochy. Našimi aukcemi však pravidelně procházejí i díla světových autorů.
Vznik takové kulturní instituce, jako je umělecká galerie, jistě není jednoduchá věc. Mohl byste přiblížit, jak jste začínali a jaké překážky jste museli překonat, abyste se dostali tam, kde dnes jste?
Jak již bylo řečeno, naše společnost vznikla v roce 1990. Tehdy jsme začali pořádat sběratelské mítinky a posléze i pravidelné prodejní výstavy v Brně a v Praze. Prodávali jsme klasiky a současné autory, ale náš cíl byl zřejmý. Uspořádat v porevoluční republice první aukci obrazů a plastik po vzoru západních společností. Tento cíl se splnil a naše první aukce zaznamenala úspěch, o čemž tehdejší tisk psal jako o „brněnském útoku na Prahu“. A druhým cílem bylo nalézt stabilní zázemí, kde bychom takové aukce mohli pravidelně pořádat. Do té doby jsme totiž byli odkázaní na Kampu či Žofín. Naštěstí se nám podařilo zakotvit ve slavném Topičově salonu na Národní třídě. Takže i tento cíl se naplnil.
Jakou roli ve vašem vývoji sehrával marketing a marketingová-reklamní-komunikace? Jaké klientské segmenty jste oslovovali a jakou formou?
Bez kvalitního marketingu se dnes neobejde žádná společnost, natož pak aukční síň. Považujeme ho proto za jeden z důležitých pilířů, který přispívá k růstu 1. Art Consulting, posiluje důvěru u komunity sběratelů a přivádí i nové zájemce o umění. Pravidelně vytváříme příspěvky na sociálních sítích, na našem webu, kde naleznete všechny potřebné in formace včetně odkazů na výsledky sálových aukcí, na internetovou aukci a galerijní prodej. Na webu naleznete i náš vlastní blog s články, které se týkají trendů v umění, podrobností o aukcích atd. A v neposlední řadě vydáváme katalog ke každé aukci, v němž zájemci naleznou odborné články k nabízeným dílům. Samozřejmostí je i propagace naší společnosti v klíčových tuzemských periodikách, které se umění věnují.
V marketingu se často cituje formulace USP (Unique Selling Proposition) – jedinečná prodejní možnost-výhoda-příležitost. Pra cujete s tímto motivem také ve své nabídce uměleckých děl?
Ano, pracujeme. Nicméně v kontextu trhu s uměním chápeme princip USP jako Unique Collecting Proposition, tedy jako jedinečný sběratelský a odborný přínos, nikoliv jen jako obchodovatelné komodity. Opíráme se o kurátorsky garantovanou selekci nabízených děl. Klademe důraz na provenienci a autenticitu. Provádíme expertní posudky a poskytujeme dokumentace k dílům.
Na vysoce konkurenčním trhu – což je také trh s uměním – je důležité mít určitou konkurenční výhodu. Jak byste charakterizoval z tohoto hlediska právě Vaši galerii?
Za léta působení na aukčním trhu si naše společnost vybudovala renomé a důvěru nejen u sběratelské obce. Naše filozofie spočívá ve vysoké kurátorské odbornosti, kvalitním portfoliu autorů a nabízených děl, individuální péči o zájemce o umění a v již zmiňované dlouhodobé reputaci.
Jaké hlavní propagační prostředky po užíváte v kontaktu se svojí klientskou veřejností?
Některé jsem již zmínil – ke každé sálové aukci vytváříme odborně zpracovaný katalog, používáme sociální sítě, web, předaukční výstavy včetně komentovaných prohlídek, spolupracujeme s odbornými periodiky a online platformami.
Ve vaší prodejní strategii jsem zaznamenal tři hlavní druhy: prodejní sálové aukce, internetové aukce a galerijní prodej. Můžete nám je přiblížit a vysvětlit jejich specifika?
Sálové aukce lze považovat za tradiční formu aukční prodejů. Probíhá fyzicky v aukčním sále, v případě naší společnosti v Topičově saloně v Praze na Národní třídě. K uspořádání takové aukce patří kompletní servis od ocenění obrazů a uměleckých děl, přes jejich fotografování až po balení a přepravu. Zároveň vytváříme aukční katalogy, pořádáme předaukční výstavy, během nichž si zájemci mohou nabízená díla fyzicky prohlédnout a komentované prohlídky s předními odborníky z oblasti umění.
Internetové aukce představují digitální formu aukčního prodeje. Na našich webových stránkách (www.acb.cz) najdete díla s vyvolávacími cenami, aktuálními příhozy i zbývajícím časem do konce dražby. Galerijní prodej je vlastně jinou formou internetového prodeje. V něm jsou díla oproti internetové aukci prodávána za pevně stanovené ceny. Ten rovněž najdete na našem webu.
Zlatá husa – galerie Vladimíra Železného, je nesporně pojmem v galerijním světě. Vy jste již řadu obrazů z této sbírky nabídli na galerijním trhu. Jak byly tyto aukce úspěšné?
Ano, o díla ze sbírky Vladimíra Železného je velký zájem, neboť jsou unikátní, a tu díž i sběratelsky velice zajímavá. Doposud jsme pořádali dvě aukce a letos v prosinci se chystá třetí. K úspěšnosti lze uvést jeden příklad za všechny. Na první aukci „Z depozitářů Galerie Zlatá husa“, která se konala v září minulého roku, se prodalo všech šedesát nabízených děl za celkových 45,5 milionu korun.
Co byste poradil mladým marketérům, kteří si chtějí založit svoji sbírku a nevědí, kde a jak začít?
Sběratelství je fascinující záležitostí. Pro mnohé je především vášní. Hodnota uměleckého díla nespočívá pouze v jeho hodnotě nominální, ale v něčem hlubším, na čem je nutné pracovat. Kdokoli má zájem o sběratelství, měl by se o umění aktivně zajímat, studovat ho, navštěvovat galerie a výstavy. Zeptáte-li se sběratelů, podle čeho si vybírají daná díla, často vám odpoví, že se orientují podle vnitřního pocitu, zájmu, který opírají o svůj vytříbený vkus. Tato vášeň pro umění je podmíněna prožitkem z děl, při němž se prý vytváří stejný dopamin, jako když je člověk zamilovaný. Jak to ostatně vyjádřil známý český sběratel Josef Kverka, pro kterého jsme v nedávné době pořádali úspěšnou aukci: „Láska k umění je droga, úplně vás pohltí.“ Tedy chce-li se člověk stát sběratelem, měl by ideálně splňovat výše uvedené, mít finanční prostředky a případně se obrátit na odborníky z naší společnosti, kteří mu ochotně pomohou s procesem nákupu uměleckých děl.
Připraveno ve spolupráci se společností Art Consulting
1. Art Consulting vás zve na aukci umění 7. prosinec 2025, 13:30 hodin, Topičův salon, Národní 9, Praha 1 - www.acb.cz
